13.01.2017

Conference of Ousmane Seydi: Scientific knowledge on Africa

The Africa of European scholars (17th-20th centuries), Dakar, 5-7 February 2018

The "Africa of European scholars" is at the centre of a conference organised by Ousmane Seydi, member of the Basel Graduate School of History, and David Diop, Université de Pau et des pays de l'Adour. The production of knowledge about Africa was not left to the sole initiative of merchants, missionaries, soldiers, or editors of travel narratives. Contrary to what one might think, Africa and Africans were at the heart of scholarly concerns in the 17th and 18th centuries. The scholars of the great European Academies were also constructing their own Africa. Although this Africa did not represent a split from the common contemporary prejudices of the time on Africans, it could fashion its own existence, borne out of the epistemological demands of scholarly disciplines. The conference takes place from 5th to 7th of February 2018 at the Université Cheikh Anta Diop de Dakar with the participation of renowned international scholars:

• Vera Marques Alves et Claùdia Castelo, University  of  Lisbon, Portugal: Between South Africa influence and the Loyalty to the Portuguese Empire. The anthropology of a colonial official in Mozambique (1950-1974).
  • Cheikh Anta Babou, Université Cheikh Anta Diop, Sénégal: La déconstruction du discours sur l'Afrique par Leo Frobenius.
  • Alia Baccar, Académie tunisienne Beït El Hekma (Tunisie): L'Afrique d'Anne-Marie Schwarzenbach ou l'ultime réconciliation avec soi.
  • Sylviane Albertan-Coppola, Université d'Amiens, France: Un canal d'information de troisième main sur l'Afrique: la collection Prévost.
  • Clélia Coret, Institut des Mondes Africains, CNRS, France: Le missionnaire, le médecin et le marchand: histoire croisée de trois savants européens en Afrique de l'Est au 19e siècle.
  • Andrew Curran, Wesleyan University, USA: L'albinos dans la théorie de la race (1740-1780).
  • Hélène Cussac, Université de Toulouse, France: Le cas des Africains dans les sciences de la vie (Médecine-Histoire naturelle).
  • Adrien Delmas, Institut des Mondes Africains, CNRS, France: Homère en Afrique, les va-et-vient de la théorie de l'oralité entre Afrique et Antiquité du 16e au 20e siècle.
  • El Hadji Ibrahima Diop, Université Cheikh Anta Diop , Sénégal: D'une double dette de Hegel et leurs conséquences: du silence de l'auteur sur Vorlesungen zur Geschichte der Philosophie: Leçons sur l'histoire de la philosophie sur Kant et Forster.
  • David Dunér, Lund University, Suède: Cultural Encounters in Southern and Western Africa: 1770-1780: The Case of Swedish Naturalists.
  • Catherine Gallouët, Hobart and Willliam Smith Colleges, USA: Giraffes, et autres bêtes fabuleuses de Nigritie.
  • Patrick Graille, Associé à la Wesleyan University, Paris, France: Les croyances religieuses illustrées au royaume de Kongo (17e-18e siècles).
  • Nicole Haitzinger, Unisersität Salzburg, Autriche: André Levinson's modern order of "steps nègres"
  • Craig Koslofsky, University of Illinois, USA: The production of ignorance in the production of Knowledge: European Scholars Debate the Color of African Blood (1600-1800).
  • Susana Molins Literas, University of Cap Town, South Africa: The Making of 'a Timbuktu of manuscripts' by European Scholars in the 19th and 20th centuries.
  • Mor Ndao, Université Cheikh Anta Diop, Sénégal: Biologie et médecine en débat en AOF. Promesses, construction et circulation des savoirs (Sénégal, 1870-1920).
  • Hugo Silveira Pereira and Bruno J. Navarro, Universitad Nova de Lisboa, Portugal: The Africa of Portuguese Engineers: representations, expectations, and achievements (1870-1930).
  • Ousmane Seydi, Université de Bâle, Suisse: Adanson au Sénégal de 1749 à 1753 ou la construction d'un premier regard savant sur l'Afrique et les Africains au 18e siècle.
  • Helen Thompson, Northwestern University, USA: Africa and Alchemy.
  • Roberto Zaugg, Université de Lausanne, Suisse: Traite négrière et circulation des savoirs. Les écrits des chirurgiens de bord de langue allemande (17e-18e siècles).